Sex oumbärliga träningstips från de gamla grekerna

Smörj in dig med olivolja, träna med baksmälla och köp en tjurkalv. Så blir du enligt de gamla grekerna den perfekta atleten.

Smörj in dig med olivolja, träna med baksmälla och köp en tjurkalv. Så blir du enligt de gamla grekerna den perfekta atleten.

1. Smörj in dig med olivolja

Inför både träningar och tävlingar smorde de grekiska idrottarna alltid in sig med olivolja. Oljan skyddade mot den heta grekiska solen, fungerade som en fuktkräm som hjälpte musklerna att slappna av och skyddade porerna från att fyllas med sand och smuts.

Efter träningen skrapades blandningen av olja, svett och smuts av och såldes för medicinska syften eller direkt till fans, i synnerhet kvinnliga sådana.

2. Träna när du har baksmälla

De gamla grekerna älskade stora fester, då vinet flödade, men vare sig baksmälla eller berusning var en ursäkt för att hoppa över träningen.

Den grekiske författaren Filostratos varnade bestämt för alltför stora mängder vin, men underströk att om ”olyckan” ändå var framme skulle den normala träningsrutinen genomföras i alla fall, eftersom svettningarna hjälpte mot vinets skadeverkan.

3. Ät måttligt

Grekerna insåg snart att en vältränad kropp inte skapas av enbart träning, utan även av kosten.

De visste bland annat att vitt bröd och vin sätter sig på magen, men viktigast av allt var att den som ville bli atletisk inte fick äta för mycket. Enligt träningsexperten Filostratos kändes den som åt för mycket igen på sina ”tjocka ögonbryn, framträdande nyckelben och fettvalkar runt midjan”.

4. Anlita en flöjtspelare

Grekiska träningsanläggningar kallades gymnasier. Där ägnade unga män flera timmar om dagen åt att träna grenar som löpning, brottning och tyngdlyftning. Vid alla gymnasier fanns det åtminstone en flöjtspelare, som spelade i timmar på en så kallad aulos.

Idrottarna använde sig av rytmen från den tvådelade flöjten för att fokusera och för att tänka på något annat än sina ömmande muskler.

5. Köp en tjurkalv

Styrketräning i det gamla Grekland utfördes inte bara med traditionella vikter, utan också genom att bland annat simma iförd rustning och genom att surra fast sig vid lastade vagnar. Många av de största idrottarna använde även djur.

Den blivande sexfaldige olympiske vinnaren i brottning Milon från Kroton fick som ung en tjurkalv. Den lyfte han varje dag upp på axlarna. Efter hand som tjuren växte blev Milo allt starkare, så att han till slut kunde gå omkring med en fullvuxen tjur på axlarna.

När tjuren slutade växa släpade Milon upp den till det lokala templet, slaktade den och åt upp allt köttet på en dag.

6. Skaffa en personlig tränare

För seriösa grekiska idrottare som deltog i tävlingar var personliga tränare ett måste. De upprättade träningsprogram, motiverade idrottarna och stod i många fall för massage efter träningspassen.

En seger i en gren i de olympiska spelen medförde en enorm ära, som även tillföll tränaren. Därför pressade de sina idrottare till bristningsgränsen.

En idrottare föll till exempel död ner när hans tränare tvingade honom genom flera omgångar av det fyra dagar långa träningsprogrammet tetard. En annan tränare högg ner sin adept efter att han gett upp under en boxningsmatch.