År 1802 anlände Hans Jonatan till den isländska hamnen Djupivogur. Dessvärre finns det inga avbildningar av Hans Jonatan – det närmaste vi kommer är ett fotografi av hans barnbarn Ludvik Ludviksson.

Genombrott: Forskare har återskapat frihetshjältes DNA

För första gången någonsin har forskare lyckats rekonstruera en död persons DNA utan tillgång till personens kvarlevor.

31 januari 2018 av Pernille Mogensen

Det är inga småsaker den isländske frihetsikonen Hans Jonatan i dag är ihågkommen för.

Han föddes som slav på den karibiska ön Sankt Croix år 1784, blev senare krigshjälte i Danmark och var till sist tvungen att fly till Island, där han som öns förste afrikanske invånare till slut kunde leva som en fri man.

I framtiden kommer han även at bli ihågkommen som den första personen i världen som har fått en stor del av sitt arvsmaterial kartlagt, utan att forskare har haft tillgång till hans kvarlevor.

Hans Jonatan grundade en stor släkt

Hans Jonatan anlände år 1802 från Köpenhamn till den lilla hamnstaden Djupivogur på Island.

Med sina afrikanska rötter stack han ut på den vindpinade ön – och han var sannolikt den första person med ett afrikanskt utseende som slog sig ned på ön.

På Island tog invånarna emot honom med öppnar armar, och tillsammans med sin isländska hustru Katrin lade han grunden till en släkt som i dag omfattar över tusen ättlingar.

Nu levande släktingar bär hans arv

Det är hans nutida ättlingar som i dag har gjort det möjligt för forskare vid University of Iceland att återskapa 38 procent av Hans Jonatans DNA – trots att hans kvarlevor brutits ned för länge sedan.

Det skriver forskarna i en artikel som precis publicerats i tidskriften Nature Genetics.

Tack vare islänningarnas omfattande släktarkiv har forskarna kunnat lokalisera 788 av Hans Jonatans nutida ättlingar.

Medan Hans Jonatans far var vit, var hans mor svart – och genom att isolera och undersöka det afrikanska arvsmaterial som alla hans ättlingar är bärare av har forskarna fått fram ny information om Hans Jonatan och hans mor.

Man utgår nämligen från att ättlingarnas afrikanska arv, som inte längre är synligt för ögat, men som är kodat i deras gener, endast kan härstamma från Hans Jonatan. Skälet är Islands geografiska isolering och mycket begränsade genetiska utbyte med Afrika.

Fragment är pusselbitar

Hos hans nutida ättlingar har forskarna funnit 593 kromosomfragment – som jämförts med information om släkten – som alla härrör från den tidigare slaven.

Fragmenten kan enligt forskarna betraktas som små pusselbitar, och när de läggs samman täcker de 38 procent av Hans Jonatans DNA.

Mamman kom från Västafrika

De många kromosomfragmenten har forskarna jämfört med ett antal stora internationella databaser, som kopplar ihop genetiska egenskaper med vissa regioner i världen.

Det har avslöjat att Hans Jonatans mor – slaven Emilia Regina – kom från Västafrika.

Hans Jonatans unika rötter och Islands omfattande släktarkiv har gjort det möjligt för forskarna att kartlägga arvsmaterialet utifrån hans nutida släktingar, men i princip kommer det i framtiden att vara möjligt att kartlägga DNA överallt i världen utan tillgång till några kvarlevor.

Hans Jonatan blev fri på Island

På Island är Hans Jonatan idag känd som mannen som stal sig själv.

Han föddes som slav år 1784 av en afrikansk mor och en europeisk far på den karibiska ön Sankt Croix, som då var en dansk koloni.

Som liten skickades han till Köpenhamn, där han arbetade som slav för familjen Schimmelmann – som precis flyttat dit från St. Croix.

År 1801 tog han värvning som soldat i den danska flottan och han deltog i ett av den danska historiens mest berömda sjöslag: Slaget vid Köpenhamn.

Hans insats var så hjältemodig att den danske kronprinsen därefter förklarade Hans Jonatan för en fri man.

Det passade emellertid inte hans herrskap, och i en rättegång fick fru Schimmelmann domarens ord på att Hans Jonatan fortfarande var hennes egendom.

Det resulterade i att Hans Jonatan med hjälp av sina vänner i Köpenhamn flydde till Island, där han till slut kunde leva som en fri man.