Medan fartyget förföljde fienden gjorde besättningen skeppet, däcket och kanonerna redo för strid.

Kanoner åstadkom dödande träsplitter

Många tror felaktigt att det var själva kulorna från segelfartygens kanoner som dödade och lemlästade besättningen. I verkligheten var de de knivskarpa träsplitter som kulorna rev med sig när de genomborrade fartygssidorna.

Se en kortpipig kanon från 1813 splittra en fartygssida:


Oberservera att videon är på engelska och ej textad till svenska.

Kanoner bröt igenom 1 m tjocka fartygsskrov

När de europeiska flottorna under andra halvan av 1700-talet och början av 1800-talet utkämpade sina blodiga kanondueller, gällde det aningen att sänka det fientliga fartyget eller såra så många som möjligt.

Typiskt hamnade fartygen liggandes bredsida mot bredsida, skroven var av den orsaken förstärkta i sidorna där träet var upp mot en meter tjockt. Kanonjärerna avfyrade därför först sitt artilleri när de var runt 100 meter från fienden - tillräckligt nära för att kanonkulorna skulle kunna genomborra de tjocka sidorna.

Splitter orsakade död och förödelse

När kanonkulorna träffade fiendens fartyg genomborrade de de tjocka plankorna. På yttersidan var hålet fin och runt men på insidan slet kulan upp träet i hundratals sylvassa träsplitter som regnade ner över sjömännen med över 300 km/h. De största splittren kunde till och med skära armar och ben av de stackare som träffades.

För att uppnå just denna effekt var det viktigt att kanonerna inte avfyrades för nära fienden, då man i så fall riskerade att kulorna hade så hög fart att de gick tvärs igenom fartygssidan utan att splittra insidan.

Kanoner riktades mot fiendens akter och för

Eftersom fartygssidorna var förstärkta var ett av de mest populära målen för kanonjärerna aktern och fören på fiendens fartyg. Här var träet nämligen tunnare. En välplacerad kula i akterstäven kunde således fortsätta i stort sett obehindrat tvärs genom hela fartygets längd och krossa allt i sin väg.

Läs mer om sjökrig i segelfartygens era

Läs hela artikeln om 1700- och 1800-talets dödliga sjödueller i Världens Historia nr 11/2014:

Inte prenumerant?

>Bli prenumerant och få tillgång till allt innehåll på varldenshistoria.se

Kanske är du intresserad av...