Den lilla Renaulten blev spjutspetsen i franska angrepp år 1918.

Interaktiv teckning: Renaults stridsvagn intar första världskriget

Den lilla Renaulten angav riktningen för hur en stridsvagn ska se ut. När det bepansrade fordonen kom till fronten under första världskriget var kanontornet en nyhet, men har sedan dess varit ett fast kännetecken för en stridsvagn.

20 januari 2015 av Esben Mønster-Kjær

Renaults stridsvagnar underskattades

Första världskrigets mest framgångsrika stridsvagn var en otippad lilleputt. Franska generaler tyckte att biltillverkaren Louis Renaults nya maskin var märklig, med kanontorn på taket och en besättning på bara två man. Men när den testades i strid visade sig Renault FT vara ett slagkraftigt vapen.

Renaults stridsvagn banade vägen

Mer än 3 000 Renault-stridsvagnar hann delta i första världskriget. Först arbetade de sig sakta men säkert igenom kratrarna i ingenmansland, därefter rensade de upp i tyskarnas skyttegravar med kanonskott och maskingevärssalvor.

Interaktiv teckning: Se in i Renaulten


När striderna hade upphört i november 1918 köpte en lång rad länder den epokgörande stridsvagnen. Många av dem var fortfarande intakta när andra världskriget bröt ut. Kan du titta in i den dödsbringande lilla Renaulten.

NB! Du måste ha en profil på Världens Historia för att ladda ned artikeln. När du klickar på ladda ned-knappen får du möjlighet att skapa en profil. Det är gratis och tar bara ett ögonblick.





Kanske är du intresserad av...