Austin FX4 körde för första gången år 1958. Den uppfyllde myndigheternas många krav på droskorna i London.

Vem designade Londons taxibilar?

Varför ser nästan alla taxibilar i London likadana ut? Och vem bestämde designen?

År 1958 lanserade Austin Motor Company den modell som än i dag är den vanligast förekommande taxin i London: FX4. Det hann gå nära 40 år innan ett alternativ kom – 1997 ersattes FX4 av den nästan identiska LTI TX1.

Public Carriage Office reglerar driften av droskor i London. De ställer hårda krav på karossens dimensioner, svängradien och driftsäkerheten. Därför kör alla chaufförer samma specialbyggda fordon. I dag är cirka 21000 taxibilar i drift i London.

FX4:an bygger på före­gångaren FX3, som till­verkades åren 1948–58. Den konkurrerade snabbt ut alla andra firmors modeller – inte för att den var särskilt lättkörd eller pålitlig utan för att den var billig. Över 7000 bilar såldes under de tio år den tillverkades.

Det engelska ordet för taxi – cab – uppstod omkring år 1823 när en speciell två­hjulig hästdragen droska blev populär. Den hade ett halvtak över passagerarsätena. Vagnen körde ganska ojämnt och kallades ”cabriolet”, en avledning av termen för ett särskilt hopp inom baletten. I folkmun blev det ”cab”.

Kanske är du intresserad av...