Tuckers dröm om en modernare och säkrare bil sprack, när myndigheterna anklagade honom för att ha lurat investerarna.

Tuckers bil – ett genialt fiasko

När konstruktören Preston Tucker lanserade USA:s mest avancerade personbil, blev konkurrenterna livrädda. Bilen hade potential att bli en oerhörd framgång – och måste stoppas med alla medel.

23 april 2013 av Ebbe Rasch

Massiv mediatäckning på Tucker '48 Sedan

Direktör Preston Tucker var ­optimistisk. Redan innan en enda Tucker ’48 var körklar hade bilen fått en enorm uppmärksamhet i media, och till dagens officiella presentation väntade han 3000 intresserade till fabriken i Chicago. Men han hade räknat för lågt. Redan tidigt på morgonen den 19 juni 1947 var parkeringsplatsen full, och klockan 15 satt 5 000 förväntansfulla åhörare och väntade på att få se den bil som Tucker lovat skulle bli inledningen på en ny era.

Preston Tucker täckte över halvfärdig bil

Från podiet berättade nu Tucker entusiastiskt om bilen, som med dittills ­oöverträffad hastighet, säkerhet och komfort skulle dra personbilen ut ur mellankrigsårens skugga. Han tog god tid på sig med sitt tal, för bara några meter bakom ridån försökte några mekaniker att lappa ihop prototypen, så att den kunde rulla in på scenen och åtminstone se ut som en körklar bil.

Ladda ned artikel

Ladda ned hela artikeln och läs mer om Tuckers dröm om en modernare och säkrare bil, som skulle få Ford och andra biltillverkare att hamna på efterkälken.

(OBS! Du måste registrera dig som användare. Det är gratis och tar bara ett ögonblick.)

Kanske är du intresserad av...