Nytt nummer: Hitlers hemliga dödsbilar

I början av andra världskriget utvecklar Nazityskland ett antal väldigt speciella lastbilar. De ska skona soldaterna från den psykiska påfrestningen av massarkebuseringar. I stället ska judar och kommunister lastas in i bilarna och gasas ihjäl på en kvart.

4 maj 2017

Nytt nummer av VÄRLDENS HISTORIA ute nu!

Vill du prenumerera på Världens Historia? Läs om våra fina erbjudanden

I det senaste numret av VÄRLDENS HISTORIA kan du bland annat läsa:

Brand dömde ut Titanic innan jungfruresan

Passagerarfartyget Titanic krockade 1912 med ett isberg och tog 1 500 personer med sig i djupet. Sedan dess har historiker grubblat på varför fartyget stävade med hög fart genom isiga farvatten. Fyndet av hittills okända fotografier kastar nytt ljus över tragedin.

Från het olja till psykisk terror

Antikens härskare arrangerade offentlig tortyr som underhållning, medeltidens bödlar förfinade plågandets tekniker och 1900-talets förhörsledare var mästare på psykisk nedbrytning. Följ med in i tortyrens historia med dess sönderslitna kroppar och trasiga själar.

Få VÄRLDENS HISTORIA i brevlådan

Vill du prenumerera på Världens Historia? Läs om våra fina erbjudanden

Hitlers hemliga dödsbilar

I början av andra världskriget utvecklar Nazityskland särskilda lastbilar, som på några minuter kan gasa 40–90 personer. De nazistiska ledarna är förtjusta och skickar bilarna österut. De sätts först in i Polen, och när tyskarna invaderar Sovjetunionen följer Hitlers dödsbilar med bakom fronten.

Vågornas drottning

På 1920-talet är långdistanssimning det ultimata mandomsprovet, och Engelska kanalen betraktas som simningens Mount Everest. Ingen förväntar sig att en kvinna ska klara sträckan, när 20-åriga Gertrude Ederle ger sig ut i vågorna.

Kanske är du intresserad av...