bilar

  • Quiz: Bilens historia

    25.04.2014.

    Vem designade folkvagnen, och vad producerade Peugeot innan de begav sig in i bilbranschen?

  • Den användarvänliga elbilen var runt år 1900 en vanlig syn på gatorna i USA och Europa.

    Varför gav man upp elbilen?

    10.09.2014.

    Elbilen är på väg att göra comeback efter över 100 år. Vad fick bilproducenterna att överge elmotorn på den tiden?

  • Två helt nya bilar från franska De Dion-Bouton, världens ledande tillverkare år 1907, deltog i kappkörningen.

    Vad var Peking-Parisloppet?

    30.10.2013.

    Sommaren 2013 körde veteranbilar från Beijing till Paris. Är det sant att de rekonstruerade ett historiskt rally?

  • Bilens historia

    His nr. 1/2008 s. 64-71.

    För drygt hundra år sedan var det lag på att en man med flagga och signalhorn skulle gå framför varje automobil och varna trafikanterna längs vägen. Under följande decennier utvecklades bilen snabbt från ett exotiskt inslag i miljön till transportmedlet för alla. Genom en rad uppfinningar och fler tillverkare blev bilen snabbare, säkrare och billigare – och överkomlig även för vanligt folk. Nu kunde man på bara några­ timmar tillryggalägga sträckor­ som varit otänkbara till fots eller med häst och vagn. Och farten på vägarna ökar ständigt. För tio år sedan kom jetbilen ”Thrust SSC” upp i 1.228 km/tim.

  • 1913 fick löpande bandet Henry Fords massproduktion av bilar att göra succé.

    Tema: Bilens historia

    02.10.2013.

    Karl Benz uppfann den hästlösa rälsbussen, vilken bemöttes med skepsis från flera håll. Den första riktigt användbara personbilen var uppfunnen och utvecklingen gick inte att stoppa. Lär dig om bilens historia i vårt tema om bilar genom tiderna.

  • Bugatti Royale: Världens dyraste bil

    13.08.2012.

    Ettore Bugatti byggde 1927 världens dyraste bil. Bugatti Type 41 Royale kostade dubbelt så mycket som en Rolls-Royce, och endast sex exemplar byggdes.

  • Führern beställde en vagn åt folket

    His nr. 12/2007 s. 32-37.

    År 1937 kommer en order från Hitler: ”Schafft den deutschen Volkswagen” – ”producera den tyska folkvagnen”. Folket ska få glädje av de 400 mil motorväg som Führern har låtit anlägga. Han sätter därför press på Ferdinand Porsche som ska göra det omöjliga – att konstruera en bil som har lägre kilopris än smör. Han lyckas. Men bilen blir inte folklig förrän det Tredje riket ligger i ruiner.

  • Historiens värsta racerlopp

    His nr. 8/2010 s. 34-37.

    Det skulle ha varit en uppvisning i mänskligt mod och ypperlig teknisk konstruktion. Men bilrallyt mellan Paris och Madrid utvecklades till rena katastrofen: förarna mosades i sina bräckliga plåtlådor
    – och åskådarna fick titta på med livet som insats.

Aktuellt nummer: Pansarslaget vid Kursk

Nytt nummer: Få alla detaljerna kring historiens största pansarslag, där Hitler beordrar den tyska armén till att inta den sovjetiska staden Kursk.

Du hinner fortfarande: Köp julklappen nu

Prenumeration: Panik över julklapparna? Redan nu kan du få de första avklarade. Ge en prenumeration på Världens Historia från 199 kr.

Beställ nyhetsbrev

Gratis nyhetsbrev från Världens Historia.

Beställ vårt nyhetsbrev så får du varje vecka:

  • De bästa artiklarna
  • Färska historiska nyheter
  • Veckans quiz

Omröstning

Köp julklappen redan nu

Prenumeration: Panik över julklapparna? Redan nu kan du få de första avklarade. Ge en prenumeration på Världens Historia från 199 kr.

Skaljacka och 3 nummer av Världens Historia endast 89,50 kr

Prenumeration: Beställ 3 nr av Världens Historia och få en nano-skaljacka på köpet. Spara 889 kr!

Kika på Världens Historia

Prenumerera: Beställ 3 nummer av Världens Historia och få en professionell kikare på köpet för 89,50 kr. Du sparar 948 kr.

Historiens vändpunkter

Världens Historia: Få ett fint erbjudande på den populära bokserien om historiens vändpunkter.

Illustrerad Vetenskap
Världens Historia
National Geographic

Copyright © 2009 Bonnier Publications