De kinesiska kaparna hade sett ut Miss Macao som sitt mål, ett amfibieplan av typen PBY-5a Catalina. Planet med dess 24 passagerare var på väg till Hongkong när det kapades.  

© Getty

Amatörer låg bakom världens första flygkapning

År 1948 får tre kineser idén till världens första kapning av ett civilt flygplan: De tänker kapa hydroplanet Miss Macao och stjäla de tio kilo guldtackor som de tror finns ombord. De brutala amatörkaparna har dock missat en liten detalj: om man skjuter piloten, vem ska då flyga planet?

1 december 2016 av Safia Aoude

”Gör som jag säger, annars skjuter jag!” Med de orden inleds fredagen den 16 juni 1948 världens första flygkapning. 

Det är också de sista orden flygkapten Dale Cramer hör innan flygkaparen pressar in avtryckaren och skickar tre kulor av kaliber .38 rakt in i huvudet på piloten.

Kaparna tänker landa på ett risfält

re redo att gå ombord på Miss Macao, ett av två stolta plan i det nystartade asiatiska flygbolaget Cathay Pacific Airways. 


Planet går i trafik mellan den portugisiska kolonin Macao och den brittiska kronkolonin Hongkong. 

Bland passagerarna finns tre kineser som har gjort upp en plan; de ska tvinga piloten att landa på ett annat ställe än i Hongkong, och sedan ska de sticka iväg med de tio kilo guldtackor som de har hört att en grupp prominenta kinesiska passagerare har med sig ombord på flygplanet.

Flygkaparnas ledare, Chio Tok, vet en del om hur man flyger hydroplan. Han går ombord på Miss Macao tillsammans med två andra kineser från samma by. 


Den ene, Wong Yu, har förberett en lämplig landningsplats för det kapade planet på sin familjs översvämmade risfält i ett område mellan Macao och Hongkong. Han är skräckslagen, både inför det planerade rånet och för att det är första gången han ska flyga.

Knappt 15 kilometer från Macao och bara några minuter efter start reser sig kaparnas ledare, Chio Tok, från sin plats och rusar mot dörren till cockpit. Den är olåst eftersom ingen tidigare försökt kapa ett civilt plan. 


Inte heller­ har man kontrollerat passagerarna innan­ de gick ombord; därför är det inget problem för kaparna att ha skjutvapen med sig i fickorna.

Chio Tok drar upp en Smith & Wesson-revolver ur fickan och sparkar upp dörren till cockpit med ett vrål. Under flygplanspropellerns oavbrutna dån hotar Chio Tok kapten Dale Cramer med vapnet och beordrar honom att ändra kurs. 


Det kommer inte på fråga för kaptenen. Chio Tok klämmer åt om avtryckaren – tre snabba knallar och kapten Cramer sjunker livlös ihop över sina instrument. Andrepiloten Ken McDuff träffas av en av kulorna och faller medvetslös ihop.

Radiotornet kan följa hela dramat

Radiotornet i Hongkong följer händelserna via en raspig radioförbindelse, när den rasande Chio Tok pressar in avtryckaren. De lyssnar maktlösa till andrepilotens rop och skriken från de panikslagna passagerarna.

Kaparnas idé visar sig vara illa genomtänkt. År 1948 har autopiloten nämligen ännu inte uppfunnits och i samma ögonblick som kaptenen sjunker ihop över styrspaken störtdyker planet. 

Sekunderna senare slår det ned i mynningen av den brusande Pärlfloden mellan Macao och Hongkong. ­

Av flygplanets 27 passagerare och besättningsmän överlever endast en: kaparen Wong Yu. Han hade spänt fast sig med säkerhetsbältet redan vid start och det räddar nu hans liv. 


När planet med ett brak träffar vattnet kastas han sittande i sin stol ut ur planet och ned i vattnet, där han plockas upp av en lokal fiskare som är det enda ögonvittnet till störtningen.

Kapningen är ett juridiskt problem

Efterforskningar visar att Wong Yu känner ledaren Chio Tok, vars röst i cockpit flygledarna har hört. 


Polisen drar slutsatsen att han var en av kaparna. Men de brittiska myndigheterna kan inte enas om enligt vilken paragraf han ska straffas. Brottet har ju ägt rum ombord på ett brittiskt flygplan medan det befann sig i internationellt luftrum. 

Macaos portugisiska myndigheter vill överlämna Wong Yu att ställas inför rätta i Hongkong, medan de engelska myndigheterna är tveksamma till om det finns tillräckligt med bevis för att få Wong Yu dömd.

Först när Wong Yu suttit i fängelse i tre år beslutar de portugisiska myndigheterna att skicka tillbaka honom till det kinesiska fastlandet där han kommer i från, utan att hålla någon rättegång.

Ombord på Miss Macao befann sig flera framstående kineser. Rykten har sedan 1948 gjort gällande att det var deras anhöriga som såg till att Wong Yu inte fick njuta av sin frihet särskilt länge. 


Några få veckor efter hans fri­givning rapporterade de kinesiska myndigheterna att den misstänkte flygkaparen hade mördats.

Kanske är du intresserad av...