Det australiska örlogsfartyget HMAS Perth sänktes 1942 av japanerna. Vraket var den sista viloplatsen för inemot 300 besättningsmedlemmar, men i somras kunde bland annat The Guardian avslöja att gravplundrare har avlägsnat stora delar av vraket. 

© Public Domain

Cyniska gravplundrare förstör vrak från andra världskriget

Kopparledningar och bronspropellrar representerar så stora ekonomiska värden att skattletare från ett antal sydostasiatiska länder struntar i de stupade soldaternas rätt till gravfrid.

7 november 2017 av Pernille Mogensen

Besättningsmedlemmar på fartyg som ofta är maskerade som fiskekuttrar finkammar havsbottnen utanför den malaysiska, Indonesiska och singaporeanska kusten.

Fartygen är registrerade i länder som Kambodja, Kina och Malaysia och har radar, dykare och sprängmedel ombord.

Besättningarna hoppas hitta resterna av de över hundra amerikanska, australiska, nederländska och japanska örlogsfartyg som sjönk i bland annat Sydkinesiska havet under andra världskriget.

Inte prenumerant? Köp tidningen här:

Vrakdelar säljs som skrot

Det är emellertid inte fartygens historiska värde som lockar besättningarna och deras kaptener. Det är i stället de pengar vrakens koppar, brons och andra metaller kan säljas för, när vraken bärgats.

Det skriver den brittiska tidningen The Guardian, som beskriver verksamheten som olaglig, eftersom vraken definieras som krigsgravar, som ska garantera de stupade soldaterna gravfrid.

Enligt tidningen bedömer experter att plundrandet eskalerat framför allt under de senaste arton månaderna, och att inemot 40 örlogsfartyg redan har förstörts eller försvunnit helt från havsbottnen till följd av plundring.

Så går stölderna till:

1. När metalljägarna har funnit ett vrak på havsbottnen skickar de ned dykare.

2. Dykarna placerar sprängladdningar på vraket, så att det bryts upp i mindre delar, som är lättare att transportera och ta iland.

3. När vraket sprängts i bitar lyfts de stora metallsjoken upp på fartygets däck med exempelvis en kran.

Problemet kommer att växa

Det är i dag osäkert hur stora ekonomiska vinster det går att göra på gravjakten under vattnet, eftersom omkostnaderna för att bärga fartygen ofta är höga.

Tidningen bedömer dock att omfattningen av den illegala skattjakten sannolikt kommer att öka i framtiden, eftersom den tekniska utrustning som krävs kommer att bli både billigare och bättre med tiden.

Enligt tidningen har USA skickat en delegation till Indonesien för att skydda de amerikanska örlogsfartygen. 

Kanske är du intresserad av...