Sex oumbärliga träningstips från de gamla grekerna

Smörj in dig med olivolja, träna med baksmälla och köp en tjurkalv – så blir du enligt de gamla grekerna den perfekta atleten.

23 mars 2018 av Bue Kindtler-Nielsen

1. Smörj in dig med olivolja

Inför både träning och tävlingar smorde de grekiska idrottarna alltid in sig med olivolja. Oljan skyddade mot den heta grekiska solen, fungerade som en fuktcreme, som hjälpte musklerna att slappna av, och skyddade porerna från att fyllas med sand och smuts. 

Efter träningen skrapades blandningen av olja, svett och smuts av och såldes för medicinska syften eller direkt till fans – i synnerhet kvinnliga sådana.

2. Träna när du har baksmälla

De gamla grekerna älskade stora fester, då vinet flödade, men vare sig baksmälla eller berusning var en ursäkt för att hoppa över träningen. 

Den grekiske författaren Filostratos varnade å det kraftfullaste mot för mycket vin, men underströk att om ”olyckan” ändå var framme, skulle den normala träningsrutinen ändå genomföras, eftersom svettandet skulle tvinga ut vinets dåligheter ur kroppen.

3. Ät i måttliga mängder

Grekerna insåg snabbt att en vältränad kropp inte skapas av enbart träning, utan även av kosten. 

De visste bland annat att vitt bröd och vin satte sig på magen, men viktigast av allt skulle den som ville bli atletisk inte äta för mycket. Enligt träningsexperten Philostratus kunde de som åt för mycket alltid kännas igen på sina ”tjocka ögonbryn, framträdande nyckelben och fettvalkar runt midjan”.

4. Hyr en flöjtspelare

Grekiska träningsanläggningar kallades gymnasier. Där tillbringade unga män flera timmar om dagen med att träna på grenar som löpning, brottning och tyngdlyftning. Vid alla gymnasier fanns det även minst en flöjtspelare, som spelade i timmar på en så kallad Aulos. 

Idrottarna utnyttjade rytmen från denna tvådelade flöjt för att koncentrera sig och för att fokusera på något annat än sina ömma muskler.

5. Köp en tjurkalv

Styrketräning i det gamle Grekland skedde inte enbart med traditionella vikter, utan även genom att bland annat simma iförd rustning och surra fast sig vid lastade vagnar. Många av de största idrottarna använde även djur. 

Den blivande sexfaldige olympiske vinnaren i brottning Milon från Kroton fick som ung en tjurkalv. Den lyfte han varje dag upp på axlarna. I takt med att tjuren blev större blev Milo starkare, så att han till slut kunde gå omkring med en fullvuxen tjur på axlarna.

När tjuren slutat växa släpade Milon av Kroton upp den till det lokala templet, slaktade den och åt upp allt köttet på en enda dag.

6. Skaffa en personlig tränare

För de seriösa grekiska idrottare som deltog i tävlingar var personliga tränare oumbärliga. De satte ihop träningsprogram, motiverade idrottarna och stod ofta för massage efter varje träning. 

Att vinna en gren i de olympiska spelen medförde en enorm ära, som även tillföll tränaren, och därför pressade de sina idrottare till bristningspunkten. 

En idrottare föll till exempel död ner, när hans tränare tvingade honom genom flera omgångar av det fyra dagar långa träningsprogrammet Tetard. En annan tränare högg ned sin adept, efter att han gett upp under en boxningsmatch.

TÄNK PÅ ATT VI HAR MÅNGA FLER HISTORIER FRÅN ANTIKEN I VÅR TIDSKRIFT - DU FÅR DE BÄSTA ERBJUDANDENA HÄR

Kanske är du intresserad av...